Z Arts Lexikon
Přejít na: navigace, hledání
(Zvuk diegetický)
Řádka 7: Řádka 7:
 
''Externí'' '''z.d.''' je takový, o němž se diváci domnívají, že má nějaký hmotný zdroj ve scéně. ''Interní'' '''z.d.''' je takový, jenž pochází z mysli postavy - je subjektivní, ostatní postavy ho slyšet nemohou. Interní diegetické zvuky jsou často nazývány '''sound overy'''. Rozdíl mezi diegetickým a nediegetickým zvukem je ve většině filmů patrný. Některé filmy však hranici mezi diegetickým a nediegetickým zvukem stírají. Poněvadž jsme navyklí zdroj zvuku rychle identifikovat, film se může pokusit oklamat naše očekávání. Dobrý příklad je ve filmu ''Žhavá sedla'' (1974), kde se domníváme, že slyšíme nediegetický hudební doprovod ke kovbojské jízdě prérií - dokud kovboj neprojede kolem Counta Basieho a jeho orchestru.
 
''Externí'' '''z.d.''' je takový, o němž se diváci domnívají, že má nějaký hmotný zdroj ve scéně. ''Interní'' '''z.d.''' je takový, jenž pochází z mysli postavy - je subjektivní, ostatní postavy ho slyšet nemohou. Interní diegetické zvuky jsou často nazývány '''sound overy'''. Rozdíl mezi diegetickým a nediegetickým zvukem je ve většině filmů patrný. Některé filmy však hranici mezi diegetickým a nediegetickým zvukem stírají. Poněvadž jsme navyklí zdroj zvuku rychle identifikovat, film se může pokusit oklamat naše očekávání. Dobrý příklad je ve filmu ''Žhavá sedla'' (1974), kde se domníváme, že slyšíme nediegetický hudební doprovod ke kovbojské jízdě prérií - dokud kovboj neprojede kolem Counta Basieho a jeho orchestru.
  
Související pojmy: [[zvuk]], [[film]], [[postava]], [[narace]], [[zážitek]], [[hudba]], [[orchestr]]
+
Související pojmy: [[zvuk]], [[film]], [[postava]], [[narace]], [[zážitek]], [[hudba]], [[orchestr]]
  
 
L: <br />
 
L: <br />

Verze z 6. 2. 2017, 16:09

Zvuk diegetický

Z.d. je takový zvuk, jehož zdroj je ve světě příběhu (filmového). Diegetickými zvuky jsou slova, která pronášejí postavy, zvuky vyluzované předměty v příběhu i hudba vycházející z nástrojů v prostoru příběhu. Diegetického zvuku si často ani nevšimneme. Může se zdát, že jaksi přirozeně pochází ze světa filmu. Filmař ale může manipulovat diegetickým zvukem způsoby, které nejsou vůbec realistické (ztišení nebo naopak zesílení zvuku).

Z.d. v sobě skrývá i další možnosti. Často filmař využívá zvuk, aby naznačil, co si postava myslí. Postava hovoří o svých myšlenkách, ale její rty se nehýbou. Zde narace využívá zvuk, aby dosáhla subjektivity - poskytuje nám informace o duševním rozpoložení postavy. Mimoobrazový zvuk je pro náš zážitek z filmu klíčový a filmaři vědí, že může ušetřit čas i peníze. Záběr nám může třeba ukázat pouze dvojici sedící vedle sebe v letadle. Pokud však slyšíme hlučící motory, povídaní jiných pasažérů a skřípění vozíků s nápoji, vykouzlí se tím letící letadlo. Tímto postupem lze velice úsporně doplňovat informace ve filmu. Využití zvuku k proniknutí do mysli postavy bývá tak běžné, že je třeba z.d. rozlišit na interní a externí.

Externí z.d. je takový, o němž se diváci domnívají, že má nějaký hmotný zdroj ve scéně. Interní z.d. je takový, jenž pochází z mysli postavy - je subjektivní, ostatní postavy ho slyšet nemohou. Interní diegetické zvuky jsou často nazývány sound overy. Rozdíl mezi diegetickým a nediegetickým zvukem je ve většině filmů patrný. Některé filmy však hranici mezi diegetickým a nediegetickým zvukem stírají. Poněvadž jsme navyklí zdroj zvuku rychle identifikovat, film se může pokusit oklamat naše očekávání. Dobrý příklad je ve filmu Žhavá sedla (1974), kde se domníváme, že slyšíme nediegetický hudební doprovod ke kovbojské jízdě prérií - dokud kovboj neprojede kolem Counta Basieho a jeho orchestru.

Související pojmy: → zvuk, → film, → postava, → narace, → zážitek, → hudba, → orchestr

L:
BORDWEL, David, THOMPSONOVÁ, Kristin. Umění filmu.

Natálie Kačeňáková 3.1.2017

Na hesle se spolupodíleli uživatelé

Natiyi, Zofka777