Z Arts Lexikon
Přejít na: navigace, hledání

Recepce

R. obecně označuje přijímání, přijetí, přebírání či převzetí něčeho.

R. ve společenské oblasti je 1. termín pro akci, na které proběhne po pozvání přijetí hostů, kdy hostitel buď každého hosta přivítá při vstupu do místnosti nebo všechny společně přijme krátkým projevem a přípitkem. Další průběh r. je už volnější, způsob podávání jídel a nápojů se mění v závislosti na typu akce. R. bývá pořádána dopoledne, v poledne, odpoledne i večer při různých příležitostech (např. otevření prodejny firmy, výročí založení firmy, státní svátek apod.). Též jednodušeji oficiální společenská událost přijetí hostů spojená s pohoštěním.

Nejčastějším typem r. je odpolední akce, začínající po 17. hodině, nejslavnostnějším typem je pak r. večerní po 22. hodině. Oblečení je u mužů přes den světlejší, tmavší odpoledne, večer jde zpravidla o smoking či frak. Vhodný oblek by měl být uveden na pozvánce pod položkou „dress code.“ Žena si přizpůsobuje oblečení muži, v závislosti na denní době. (Smejkal)

R. v právní oblasti označuje 2. převzetí určitých právních norem z jednoho právního řádu do druhého, popř. převzetí celého právního řádu, často prostřednictvím tzv. recepčního zákona.

R. v oblasti sociologie označuje 3. vnímání, pociťování, chápání něčeho.

R. v oblasti podnikání označuje 4. vstupní, přijímací či kontrolní pracoviště (pult, prostor) v kancelářských objektech nebo na místech, kde je soustředěno více obdobných pracovišť (polikliniky, advokátní kanceláře), které slouží pro prvotní kontakt s klienty.

R. v cestovním ruchu obdobně označuje nejčastěji 5. hotelovou kancelář nebo pult sloužící jako přijímací prostor ve vstupní hale hotelu, penzionu, hostelu, motelu, na vysokoškolských kolejích, některých bytových domech apod.

Související pojmy: → event, → firma, → marketing, → event marketing, → event management, → projev, → přípitek, → výročí, → dress code, → pozvánka, → etiketa, catering, → banket, → raut, → koktejl, → buffet lunch, → číše vína, → benefice, → klient, → turismus, → sociologie, → vnímání, → prostor, → hala, → kultura firemní.

L:
SMEJKAL, Vladimír. Velký lexikon společenského chování. Praha : Grada, 2011, 400 s.

Eva Heřmanová 20.11.2015

Na hesle se spolupodíleli uživatelé

Joe Angrešt, Zofka777