Z Arts Lexikon
Přejít na: navigace, hledání

Průmysl módní

P.m. představuje součást tzv. kreativních průmyslů; je tvořen zpravidla malými studii (boutique, butiky), módními domy a velkými společnostmi vyrábějícími luxusní módní zboží. Za hlavní světová města módy jsou považovány Paříž, Londýn, Miláno, New York, Rio de Janeiro a Tokio; mezi přední evropské velké módní společnosti pak přináleží LVHM (Luis Vuitton Moet Hennessy), Gucci Group a PPR. Mezi přední světové módní (super)značky pak patří Dior, Celine, Givenchy, Kenzo, Alexander McQueen, Stella McCartney, Marc Jacobs, Balenciaga, Bottega Veneta, Donna Karan. Luis Vuitton, Gucci aj. P.m. je podporován i veletrhy módy, kde jsou vystavovateli nabízeny obchodníkům zpravidla nové kolekce oblečení na příští sezónu, kdy doprovodným programem jsou módní přehlídky, nabídka oděvních doplňků a bižuterie.

Vlastníky a provozovateli butiků bývají nejčastěji absolventi oboru módního návrhářství, kteří v těchto studiích nabízejí jednotlivé originální kusy nebo popř. malé kolekce oděvů, obuvi, oděvních doplňků nebo šperků, ale i parfémů či kosmetiky. Tito módní designeři zpravidla pracují jako osoby samostatně výdělečně činné.

P.m. významně ovlivňuje textilní a oděvní průmysl, cestovní ruch (veletrhy módy, v Česku veletrh Styl a veletrh Kabo, viz [1]), reklamu (z hlediska poptávky po ní) a obecně i místní a regionální ekonomiku. Historii módního a oděvního průmyslu ve světě shrnují např. stránky [2].

Související pojmy: → průmysl kreativní, → design, → móda, → originál, → haute couture, → brand, → image, → boutique.

Eva Heřmanová 11.12.2010

Na hesle se spolupodíleli uživatelé

Joe Angrešt, Quido Meruňka, Zofka777