Z Arts Lexikon
Přejít na: navigace, hledání

Pop-art (popular art – lidové umění)

Umělecké hnutí objevující se zároveň v Anglii a Americe na konci 50. let, jehož ústředním tématem se stal všední den ve věku masového konzumu. Předchůdci p.-a. byli již ve 20. letech 20. století Charles Demuth a Stuart Davis, kteří využívali populární reklamní → design a americké komerční produkty. Ještě důležitější předzvěstí p.-a. je tvorba Marcela Duchampa, který jako první postavil svá ready-made (předměty každodenní spotřeby) do muzeálního prostředí. P.-a. neměl žádnou výraznou strukturu ani program a umělci p.-a. nepořádali žádné skupinové výstavy, nicméně jejich → umění mělo mnoho jednotících prvků a myšlenek.

Na obrovských formátech, částečně křiklavými barvami byly zobrazovány banální předměty každodenní spotřeby, události, ale také idoly průměrného měšťana, které vyzdvižením ze své automaticky podružné existence nabyly nového významu. P.-a. může být všechno - od zábavné hudby ke stříhání vlasů, od oblečení k designu, od filmu po reklamu. P.-a. hledal kontakt umění se světem konzumní společnosti a snažil se prostřednictvím opakujících se motivů vytvořit v duši amerického diváka nezapomenutelný pocit sounáležitosti a porozumění. Nebyl nikterak složitě pochopitelný či hluboce duchovní jako například abstraktní expresionismus. Popularizoval jinak elitářské umění, zdůrazňoval kýčovitost masové spotřeby a barevnost obyčejna, prostým líčením stavu moderní civilizace kritizoval měšťáckou existenci.

P.-a. umělecká díla ukazují tři skutečnosti: 1. směs fascinace a ironie tváří v tvář symbolům americké konzumní společnosti; 2. význam koláže jako typického pop-artového média ve variacích a pokračováních kubistického, dadaistického a surrealistického procesu, 3. inteligence a rafinovanost tvorby obrazů plných náznaků a dvojznačností. To je v příkrém rozporu s trivialitou tématu.

Kompletní tematika triviální kultury amerického ražení je obsažena v koláži Angličana Richarda Hamiltona - "Co vlastně dělá naše dnešní příbytky tak odlišnými a sympatickými?", kterou vytvořil pro legendární londýnskou výstavu "This is tomorrow".

K nejznámějším představitelům p.a. se řadí Američané R. Lichtenstein, A. Warhol a T. Wesselmann, a rovněž Angličané R. Hamilton a A. Jones.

Nejznámější z nich je právě Andy Warhol, který nejdříve studoval komerční designovou tvorbu, po studiích začínal jako reklamní kreativec a grafik v časopisech Harper´s Bazzar a Vogue, také se snažil prosadit jako abstraktní expresionista, ovšem tato jeho díla nezaznamenala velký úspěch. V letech šedesátých změnil techniku své tvorby – začal se věnovat síťotisku a využíval manufakturního způsobu výroby. V tomto desetiletí také založil The Factory na Manhattanu, místo, kde vznikaly jeho výtvarná díla, filmy a kde se také scházely „Warholovy superstars“ (Ultra Violet, Edie Sedgwick, Nico, International Velvet, Brigid Berlin a další). Warhol se začal v této době věnovat právě pop-artu – na jeho obrazech se vyskytují předměty denní potřeby, jak je pro pop-art typické, upřednostňuje masovou výrobu, tvoří pro konzumní společnost (například návrh lahve Cola-Coly nebo sítotisk Campbellových polévek). Vytvořil také mnoho portrétů slavných osobností, například Marylin Monroe, Elvise Presleyho nebo Micka Jaggera. Dalším odvětvím, kterým se Warhol zabýval, byla → kinematografie. Natočil mnoho filmů, mezi nejznámější patří Sleep, Blow Job nebo Lonesome Cowboys. Všechny se natáčely v továrně a Warhol do nich obsazoval právě svoje superstars. V 80. letech se Warholův život změnil a tím pádem se změnila i jeho tvorba a pohled na umění. Byl ovlivněn atentátem na něj z let 70., také byl zklamán veřejností, která ho označovala za „bussiness umělce“. Uzavřel se do sebe a přestal tvořit. Objevily se u něj i další zdravotní problémy a v roce 1987 umírá kvůli běžné operaci žlučníku.

L: BERNHARD, Marianne. Universální lexikon umění : architektura, fotografie, grafika, malířství, osobnosti, sochařství, umělecká řemesla. Praha : Grafoprint Neubert : Knižní klub, 1996. 491 s.; RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo, F. Umění 20. století: malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie. Praha : Slovart; Köln : Taschen, 2011. 1240 s.; Kolektiv autorů a konzultantů. Ilustrovaná encyklopedie. Praha : Encyklopedický dům, spol. s.r.o., 1995; POKORNÝ, Marek. Andy Warhol – Slovenská lekce. Brno : Moravská galerie, 2007; MONNEF, Klaus. Pop-art. Praha : Slovart 2004; ULTRA, Violet. Má léta s Andy Warholem. Praha : Jan Kanzelsberger, 1991.

Radka Váchová 1.5.2012, Donika Žánová, Eva Heřmanová 18.12.2012

Na hesle se spolupodíleli uživatelé

Quido Meruňka, Zofka777