Z Arts Lexikon
Přejít na: navigace, hledání

PPC

PPC (zkratka z angl. Pay-per-click) neboli PPC reklama ve vyhledávání je jedním z nástrojů on-line marketingu, který umožňuje firmám inzerovat přímo v internetových vyhledávačích (Google, Seznam, Facebook, atd.). PPC reklama je nejběžnějším placeným způsobem reklamy ve vyhledávání. Díky tomuto nástroji lze oslovit zákazníky a nabídnout jim relevantní obsah právě v okamžiku, kdy jej zákazníci vyhledávají a mají o něj zájem.

Poprvé byla tato forma reklamy, ve značně odlišné podobě, nabídnuta společnostem již v roce 1996 společností Open Text Corporation. Do reklamy se zapojilo přes 400 firem, které platily za proklik částku v rozmezí 0,005 – 0,25 USD. PPC systém jako takový byl představen roku 1998 společností GoTo.com, kterou později koupil vyhledávač Yahoo!. Společnost Google uvedla svůj PPC systém v roce 2000, a to v odlišném konceptu placení za každých 1000 zobrazení, tzv. Cost-per-mille (CPM). Platbu za proklik Google implementoval až v roce 2002. V České republice se lze setkat s několika typy Pay-per-click systémů. Nejčastěji jsou využívány systémy Google Adwords, Sklik, eTarget, Facebook Ads, Twitter Ads, Instagram Ads a LinkedIn.

Za nejrozšířenější nástroj je považován právě Google Adwords, jež představuje jeden z hlavních příjmů společnosti. V ČR je pro inzerenty velmi zásadní nástroj Sklik, vyvinutý společností Seznam a spuštěný roku 2007.

Pomocí Google Adwords lze umístit reklamu do vyhledávání prostřednictvím Googlu a dalších webových stránek využívajících technologie Google (např. Centrum.cz). Za samotný nástroj Google Adwords se nic neplatí. Inzerenti platí pouze částky odpovídající proinzerovaným kreditům za proklik.

PPC reklama je hojně využívaná také kulturními subjekty k propagaci aktuálních akcí a událostí. PPC reklamu lze spatřit v Googlu např. při zadání vyhledávacího výrazu "výstavy Praha", "kulturní akce Praha" atd. PPC reklamu využívá např. MeetFactory, Divadlo Ponec, nicméně lze spatřit velký prostor pro využití této formy reklamy také u dalších subjektů kulturního života.

Související pojmy: → reklama, → marketing, → arts marketing, → marketing on-line, → obsah, → internet

L:
ROI Marketing. The History of Pay Per Click (PPC) Marketing.
Online marketing. Brno : Computer Press, 2014.
JANOUCH, Viktor. Internetový marketing. V Brně : Computer Press, 2014.

Lucie Palečková 29.12.2016

Na hesle se spolupodíleli uživatelé

Palelu, Zofka777