Z Arts Lexikon
Přejít na: navigace, hledání

Móda (fashion)

Pojem m. lze chápat jako podkategorii umění, jejíž hranice jsou neustále v pohybu. Módní návrháři a tvůrci prezentují - stejně jako umělci - výsledky své práce prostřednictvím exhibice (výstavy, přehlídky). Přestože spolupráce m. a → umění přináší zajímavé výsledky, lze tvrdit, že m. umělecké artefakty spíše využívá a parazituje na nich (o provázanosti módy a umění v historii svědčí určitý oblíbený styl portrétování dobových osobností; v současnosti fotografové využívají modelů haute couture k zatraktivnění svých snímků a naopak módní návrháři se někdy nechávají inspirovat uměleckými díly, např. v podobě návrhu potisku určité látky, v podobě kombinace barev apod.). Módní návrhář Yves Saint Laurent se nechával často inspirovat díly Pabla Picasa, Henriho Matisse, Vincenta van Gogha a Pieata Mondriana. M. zaznamenává velkou provázanost s uměním i díky uměleckému stylu op-art (Victor Vasarely), pop-art (Andy Warhol) nebo architektuře směru art-deco.

Arnoldová jako styčné oblasti m. a umění chápe témata, jimiž jsou: znázornění lidského těla, vyjádření krásy, ale i možnost prezentace individuální identity. Jestliže obyčejní lidé si m. v rámci umění spojují s určitými autory či určitými typy děl, módní návrháři vnímají oděv jako součást dané osoby a její sebereprezentace.

M. lze rozdělit na m. dámskou (je hlavní součástí celkové módy; je kreativnější a komerčně i vizuálně atraktivnější; je těžší se zde prosadit jako nezávislý návrhář s vlastní klientelou, lze zde ale relativně snadno získat řadové zaměstnání), m. pánskou (je typická konzervativnější klientelou a mírnějšími, decentnějšími sezónními obměnami) a m. dětskou (koresponduje s hlavními módními trendy, musí ale respektovat zdravotní a bezpečnostní omezení a nároky z hlediska odolnosti oblečení a jeho funkce), popř. i na m. pro sport s volný čas (např. značky Nike, Reebok, Levi Strauss, Diesel, Replay, Gas, G-Star), která může reprezentovat i určitý životní styl. (Seivewright)

Webové stránky zaměřené na módu: [1], [2], [3], [4], [5], [6], [7], [8], [9], [10], [11], [12]. (Seivewright)

Související pojmy → průmysl módní, → regiony módy, → efekt kulturního probublávání, → haute couture, → brand, → prêt-à-porter, → kreativita, → pop-art; → op-art, → art-deco.

L: VESELÁ, Kateřina (2012). Haute couture ve světě umění. Brno : Masarykova universita, Filosofická fakulta. Bakalářská práce, 57 s.; ARNOLD, R. Fashion (2009). A Very Short Introduction. Oxford : Oxford University Press, p. 47; SEIVEWRIGHT, Simon. Módní návrhářství. Inspirace a tvorba. Brno : Computer Press, 2010, 176 s.; ŠPÁTOVÁ, Ingrid (2008). 60. léta, revoluce nejen sexuální. Přístup z: [13]; Fashion Boulevard. Móda ovlivněná uměním (2010). Přístup z: [14]

Eva Heřmanová 4.7.2012

Na hesle se spolupodíleli uživatelé

Joe Angrešt, Quido Meruňka, Zofka777