Z Arts Lexikon
Přejít na: navigace, hledání
(Les Vingt)
 
Řádka 19: Řádka 19:
 
Po rozpadu '''L.V.''' '''''O. Maus''''' a '''''T. Van Rysselberghe''''' založili roku 1894 nové sdružení ''La Libre Esthétique'', kde byl dekorativnímu umění dán stejný prostor jako uměním volným. Stejně jako v '''L.V.''' se činnost v ''La Libre Esthétique'' neomezovala jen na každoroční výstavy, ale zahrnovala i pořádání různých akcí spojených s předčítáním literátů z vlastních děl, s přednáškami o literatuře či výtvarném umění a s koncerty. Další vývoj směřoval k secesi.
 
Po rozpadu '''L.V.''' '''''O. Maus''''' a '''''T. Van Rysselberghe''''' založili roku 1894 nové sdružení ''La Libre Esthétique'', kde byl dekorativnímu umění dán stejný prostor jako uměním volným. Stejně jako v '''L.V.''' se činnost v ''La Libre Esthétique'' neomezovala jen na každoroční výstavy, ale zahrnovala i pořádání různých akcí spojených s předčítáním literátů z vlastních děl, s přednáškami o literatuře či výtvarném umění a s koncerty. Další vývoj směřoval k secesi.
 
   
 
   
Související pojmy: → [[design]], → [[dekorace]], → [[umění užité]], → [[malířství]], → [[sochařství]], → [[secese]], → [[literatura]], → [[koncert]], → [[salón]], → [[náboženství]], → [[symbolismus]], → [[obraz]], → [[grafika]], → [[kultura]], → [[barva]], → [[inspirace]], → [[výstava]], → [[přednáška]], → [[neoimpresionismus]], → [[muzeum]], → [[avantgarda]], → [[poezie]], → [[akademie]], → [[tradice]], → [[symbol]], → i[[mpresionismus]], → [[spisovatel]]
+
Související pojmy: → [[design]], → [[dekorace]], → [[umění užité]], → [[malířství]], → [[sochařství]], → [[secese]], → [[literatura]], → [[koncert]], → [[salon]], → [[náboženství]], → [[symbolismus]], → [[obraz]], → [[grafika]], → [[kultura]], → [[barva]], → [[inspirace]], → [[výstava]], → [[přednáška]], → [[neoimpresionismus]], → [[muzeum]], → [[avantgarda]], → [[poezie]], → [[akademie]], → [[tradice]], → [[symbol]], → [[impresionismus]], → [[spisovatel]]
  
 
L: <br>
 
L: <br>

Aktuální verze z 7. 9. 2016, 18:40

Les Vingt

(franc. Dvacítka; Spolek dvaceti)

L.V. je skupina výtvarných umělců, kteří spolu vystavovali v Belgii v letech 1883–1893, a které pojil společný zájem v symbolistním malířství. Název odkazoval na 20 progresivních malířů, sochařů a spisovatelů, z nichž skupina sestávala. Propagovali nové belgické i zahraniční umění.

Tito výtvarníci byli soustředěni v Bruselu a podobně jako jejich současníci ve Francii či v Německu, přesunuli svůj výtvarný zájem z venkovního světa (o který se zajímali např. impresionisté) na vnitřní život, svět tajemství, narážek a symbolů. Vystavovali umění i moderní design. Do původní Dvacítky patřili i James Ensor, Alfred William Finch, Fernand Khnopff a Théo van Rysselberghe.

Umělecky a stylisticky různorodou skupinu svedl dohromady advokát Octave Maus, protože chtěl vytvořit fórum pro avantgardní umění, hudbu, poezii a dekorativní umění. Vznik L.V. se shodoval s nárůstem moderních uměleckých hnutí v Paříži.

O. Maus spolu s Edmondem Picardem kritizovali na stránkách časopisu L´Art Moderne na tradicích založenou Akademii a konzervativní Salony; chtěli uvést umění do denního života. Ke skupině se brzy připojili Anna Bochová, Félicien Rops, Henry Van de Velde a Isidor Verheyden, Auguste Rodin, Paul Signac, Jan Toorop. Celkem skupinou prošlo 32 členů.

O. Maus v letech 1884–1893 každoročně v únoru pořádal výstavy. První výstavy uspořádané v sálech Paleis van Schone Kunsten v Bruselu se zúčastnili i uznávaní umělci, což vedlo k ovlivnění členů L.V. symbolismem a neoimpresionismem. Další výstavy se pořádaly v muzeích výtvarného umění v Museumstraat. Od roku 1892 se na výstavách objevovalo i užité umění. Výstav se i nadále zúčastňovali i umělci mimo skupinu, kterýžto model ovlivnil např. vídeňskou secesi.

Belgičtí symbolisté v malbě používali zjednodušené formy, těžké obrysy, subjektivní barvy. Pro duchovní obsah svých děl nacházeli inspiraci v náboženství, v primitivních kulturách a exotice. Tyto můžeme nalézt v obrazech a v grafikách J. Ensora, J. Tooropa a H. van de Velda. Členové skupiny a zejména H. van de Velde nakonec proměnili svůj symbolistní styl v secesní.

Kromě výstav O. Maus a E. Picard pořádali i umělecké salóny, kde se pravidelně scházeli hudebníci, literáti a výtvarní umělci.

Po rozpadu L.V. O. Maus a T. Van Rysselberghe založili roku 1894 nové sdružení La Libre Esthétique, kde byl dekorativnímu umění dán stejný prostor jako uměním volným. Stejně jako v L.V. se činnost v La Libre Esthétique neomezovala jen na každoroční výstavy, ale zahrnovala i pořádání různých akcí spojených s předčítáním literátů z vlastních děl, s přednáškami o literatuře či výtvarném umění a s koncerty. Další vývoj směřoval k secesi.

Související pojmy: → design, → dekorace, → umění užité, → malířství, → sochařství, → secese, → literatura, → koncert, → salon, → náboženství, → symbolismus, → obraz, → grafika, → kultura, → barva, → inspirace, → výstava, → přednáška, → neoimpresionismus, → muzeum, → avantgarda, → poezie, → akademie, → tradice, → symbol, → impresionismus, → spisovatel

L:
DEMPSEYOVÁ, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. Praha : Slovart, c2002, s. 25–26.

Odkazy:
Les Vingt. Encyclopædia Britannica [on-line databáze]. Encyclopædia Britannica (UK): London. Přístup z: [1]
PRAŽANOVÁ, Kristýna. Jan Toorop a české umění. Bakalářská diplomová práce Univerzita Karlova v Praze, 2012, 54 s. Přístup z: [2]

Anna Goldmanová 6.9.2016

Na hesle se spolupodíleli uživatelé

Echo, Quido Meruňka, Zofka777