Z Arts Lexikon
Přejít na: navigace, hledání

Ikona

I. je 1. namalovaný obraz Boha a jeho svatých, také ve formě reliéfních kovových i.

S i-ami se setkáváme především v oblasti Ruska, Řecka a Balkánu. Za nejstarší nález se dá považovat i. z 6. století v klášteře sv. Kateřiny na Sinaji.

Malé, tabulkové obrazy s i-nami byly již od samého počátku předmětem uctívání. Před i. se poklekalo a lidé se před nimi modlili, zapalovali svíce a kadidlo. Uctívání a líbání i-ny mělo vyvolat zintenzivnění přítomnosti uctívaného. Postupně se začalo věřit, že síly v i-ě mohou uzdravovat. Tato forma uctívání může připomínat pohanskou víru v bohy a běžně byla přijímána převážně zástupci z lidu, řemeslníky, ženami a mnichy.

O obrazech (výtvarném umění) se postupně rozšířily pověry a v 8.-9. století došlo k tzv. sporu o obrazy v byzantské říši a následnému obrazoborectví. Na základě této události vznikla očištěná teologie a uctívání i. Dle teologa Jana z Damašku sv. Duch přetrvává v duších, tělech, hrobech, sochách a v i-ách svatých. I. mají vlastní svátek - "neděle pravověrnosti" nebo "svaté ikony" 6. neděli před Velikonocemi. Dále existují svátky jednotlivých mariánských a ruských i-n.

Podle druhu znázornění odlišujeme portrétní i-u (důležitá je psychologická složka zpřítomnění), teologicko-spekulativní i-u a i-u týkající se událostí a historie (např. zobrazení Kristova života). I. byly znovuobjeveny až v novějším období.

V přeneseném smyslu je výraz i. používán pro 2. vzorové, zbožňované objekty, osoby či případy (např. sportovní i., marketingová i., i. pop music aj.), tj. i ve smyslu modla.

Související pojmy: → ikona marketingová, → symbol, → artefakt, → ikonografie, → ikonologie, → marketing.

L:
LURKER, Manfred. Slovník symbolů. Praha : Euromedia Group k. s. - Knižní klub, 2005, 616 s.
HEINZ-MOHR, Gerd. Lexikon symbolů: Obrazy a znaky křesťanského umění. Praha : Volvox Globator, 1999, 320 s.

Barbora Skálová, 6.5.2015

Na hesle se spolupodíleli uživatelé

Joe Angrešt, SkaBar, Zofka777