Z Arts Lexikon
Přejít na: navigace, hledání
(Crowdfunding)
(Crowdfunding)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádka 10: Řádka 10:
 
'''C.''' nefunguje jako investice, tj. dárci nemají na výsledcích projektu žádný přímý podíl; '''c.''' se proto nevyužívá pro získávání peněz v oblasti podnikání, v níž je očekáván a vytvářen zisk, na němž se investor podílí.
 
'''C.''' nefunguje jako investice, tj. dárci nemají na výsledcích projektu žádný přímý podíl; '''c.''' se proto nevyužívá pro získávání peněz v oblasti podnikání, v níž je očekáván a vytvářen zisk, na němž se investor podílí.
  
V Česku na principu '''c.''' fungují weby [http://www.fondomat.cz/cs/index.php Fondomat], [http://www.nakopni.me/ Nakopni mě], [http://www.podpor.to/home Podpoř to], [http://www.garantovanaplatba.cz/ Garantovaná sbírka], [http://www.musiccluster.cz/cs/ Music Cluster]  a nejnověji i [https://www.hithit.com/cs/home Hithit]; ve světě je nejznámějším  [http://www.kickstarter.com/ Kickstarter] a [http://en.fansnextdoor.com/ Fans Next Door] zaměřený na umělecké projekty z oblasti literatury, filmu, hudby, výtvarného umění, počítačových her nebo i módy.  
+
V Česku na principu '''c.''' fungují weby [http://www.fondomat.cz/cs/index.php Fondomat], [http://www.nakopni.me/ Nakopni mě], [http://www.podpor.to/home Podpoř to], [http://www.garantovanaplatba.cz/ Garantovaná sbírka], [http://www.musiccluster.cz/cs/ Music Cluster]  a nejnověji i [https://www.hithit.com/cs/home Hithit]; ve světě je nejznámějším  [http://www.kickstarter.com/ Kickstarter] a [http://en.fansnextdoor.com/ Fans Next Door] zaměřený na umělecké projekty z oblasti literatury, filmu, hudby, výtvarného umění, počítačových her nebo i módy. Další crowdfundingové projekty v Česku a ve světě viz [http://wiki.knihovna.cz/index.php/Kickstarter].
  
 
V oblasti literatury ve světě nově na principu '''c.''' funguje projekt [http://unbound.co.uk/ Unbound], který kromě toho, že představuje přímé propojení autorů a čtenářů (tj. nový způsob propojování nabídky a poptávky), představuje i nakladatelskou platformu umožňující vydávání veřejností vybraných a financovaných textů. Tzn. platforma ''Unbound'' podpořené knihy jako nakladatel sama vydává s tím, že se o čistý zisk dělí s autorem v poměru 50:50.
 
V oblasti literatury ve světě nově na principu '''c.''' funguje projekt [http://unbound.co.uk/ Unbound], který kromě toho, že představuje přímé propojení autorů a čtenářů (tj. nový způsob propojování nabídky a poptávky), představuje i nakladatelskou platformu umožňující vydávání veřejností vybraných a financovaných textů. Tzn. platforma ''Unbound'' podpořené knihy jako nakladatel sama vydává s tím, že se o čistý zisk dělí s autorem v poměru 50:50.
  
Související pojmy: → [[fundraising]], → [[altruismus]], → [[bonus]], → [[dar]], → [[dárcovství]], → [[donátor]], → [[sbírka veřejná]], → [[literatura]], → [[nakladatelství]], → [[kultura]], → [[umění]], → [[hudba]], → [[film]], → [[móda]], → [[umění výtvarné]].
+
Související pojmy: → [[fundraising]], → [[altruismus]], → [[dar]], → [[dárcovství]], → [[donátor]], → [[sbírka veřejná]], → [[literatura]], → [[nakladatelství]], → [[kultura]], → [[umění]], → [[hudba]], → [[film]], → [[móda]], → [[umění výtvarné]].
  
 
Eva Heřmanová, Jan Jarolímek 30.6.2012
 
Eva Heřmanová, Jan Jarolímek 30.6.2012

Aktuální verze z 21. 7. 2014, 13:03

Crowdfunding

Pojem c. značí způsob získávání finančních prostředků na určitý neziskový projekt formou sbírky s využitím webu a různých sociálních sítí. Jde o moderní podobu kolektivního financování, a to zpravidla drobnými částkami od různých lidí, jichž bývá i více než sto. Svojí podstatou jde o → fundraising, jehož výhodou je možnost propagovat veřejnou sbírku hromadně přes internet a „sdílet“ projekt s co největším počtem přátel a známých, s co největším počtem kontaktů na sociálních sítích jako facebook, google+, twitter, linked-in, skype, diaspora apod.

Pomocí c. nejsou obvykle financovány charitativní či sociální projekty, ale povětšinou projekty z oblasti vzdělávání, kultury a → umění; c. jako zdroj příjmů využívají často začínající firmy, jednotlivci a neziskové organizace.

Úspěch c. obecně závisí na několika faktorech: na požadované částce na projekt, na jeho atraktivnosti a tématu, na nabídce bonusů, prémií, poděkování či jiného zviditelnění dárců (např. jejich seznamem), na motivování k zapojení se uživatelů (např. i diskusemi nebo snahou o vytvoření dárcovské komunity), na možných, pokud možno jednoduchých způsobech platby (kartou, PayPal), na vybíraných poplatcích (kdy čistá provize majitelů crowdfundingového webu se pohybuje cca 3–5 % v případě dosažení plánované cílové finanční částky). Platí také, že čím více informací o projektu je poskytnuto, tím větší je šance c. na úspěch. C. funguje velmi dobře u charizmatických osob, které kolem sebe dokáží utvořit určitý → kult. Využití webu umožňuje crowdfundingové sbírky také velmi dobře medializovat, ochránit je před zneužitím a zjednodušit příjemci účetní režii.

C. může existovat ve dvou podobách: jako 1. altruistický model, kdy dárci za své finanční příspěvky nezískávají nic kromě dobrého pocitu; nebo jako výnosnější 2. bonusový model, kdy za dary v různé výši získávají dárci „psychologické“ bonusy (např. uznání, jímž se stávají slavnými či „důležitými“). C. nefunguje jako investice, tj. dárci nemají na výsledcích projektu žádný přímý podíl; c. se proto nevyužívá pro získávání peněz v oblasti podnikání, v níž je očekáván a vytvářen zisk, na němž se investor podílí.

V Česku na principu c. fungují weby Fondomat, Nakopni mě, Podpoř to, Garantovaná sbírka, Music Cluster a nejnověji i Hithit; ve světě je nejznámějším Kickstarter a Fans Next Door zaměřený na umělecké projekty z oblasti literatury, filmu, hudby, výtvarného umění, počítačových her nebo i módy. Další crowdfundingové projekty v Česku a ve světě viz [1].

V oblasti literatury ve světě nově na principu c. funguje projekt Unbound, který kromě toho, že představuje přímé propojení autorů a čtenářů (tj. nový způsob propojování nabídky a poptávky), představuje i nakladatelskou platformu umožňující vydávání veřejností vybraných a financovaných textů. Tzn. platforma Unbound podpořené knihy jako nakladatel sama vydává s tím, že se o čistý zisk dělí s autorem v poměru 50:50.

Související pojmy: → fundraising, → altruismus, → dar, → dárcovství, → donátor, → sbírka veřejná, → literatura, → nakladatelství, → kultura, → umění, → hudba, → film, → móda, → umění výtvarné.

Eva Heřmanová, Jan Jarolímek 30.6.2012

Na hesle se spolupodíleli uživatelé

Joe Angrešt, Quido Meruňka, Zofka777