Z Arts Lexikon
Přejít na: navigace, hledání
Řádka 13: Řádka 13:
 
Za vrcholnou ukázku cloisonistické malby je považováno dílo ''Žlutý Kristus'' od Paula Gauguina z roku 1889.
 
Za vrcholnou ukázku cloisonistické malby je považováno dílo ''Žlutý Kristus'' od Paula Gauguina z roku 1889.
  
Související pojmy: → [[umění]], → [[umění vizuální]], → [[barva]], → [[linie]], → [[salon]], → [[vitráž]], → [[vitraj]], → [[dřevořez]], → [[tvorba]], → [[inspirace]], → [[gotika]], → [[ateliér]], → [[avantgarda]], → [[malba]], → [[malíř]], → [[impresionismus]], → [[postimpresionismus]], → [[modernismus]], → [[syntetismus]], → [[diskontinuita]] → [[Nabisté]]  
+
Související pojmy: → [[umění]], → [[umění vizuální]], → [[barva]], → [[linie]], → [[salon]], → [[vitráž]], → [[vitraj]], → [[dřevořez]], → [[tvorba]], → [[inspirace]], → [[gotika]], → [[ateliér]], → [[avantgarda]], → [[malba]], → [[malíř]], → [[impresionismus]], → [[postimpresionismus]], → [[modernismus]], → [[syntetismus]], → [[Nabisté]]  
  
 
L: <br>
 
L: <br>

Verze z 2. 12. 2016, 19:55

Cloisonismus (cloisonnism)

Název c. pochází z francouzštiny a znamená "rozdělení"; často je spojován i s názvem historické techniky smaltování "cloisonné". Jde o označení pro styl konce 19. století užívaný postimpresionistickými malíři, který se vyznačuje barevnými plochami ohraničenými výraznými liniemi. Za vývojem tohoto stylu stojí Émile Bernard a Louis Anquetin, ale s daným označením přišel jako první kritik Edouard Dujardin u příležitosti Salonu nezávislých (Salon des Indépendants) roku 1888.

Pro jejich díla jsou typické zjednodušené, většinou dvojrozměrné tvary, nepřirozené barvy ohraničené výraznými obrysy připomínající gotické vitráže. Cílem c-u není zobrazit objektivní realitu, ale vyjádřit vnitřní svět emocí.

Bernard a Anquetin přišli na chuť vitrážím a japonským dřevořezům, což byla jedna z důležitých inspirací pro jejich tvorbu, zatímco studovali v ateliéru Fernarda Cormona. Spřátelili se s Vincentem van Goghem a Toulouse-Lautrecem, ale nejdůležitějším avantgardním umělcem, se kterým sdíleli své nápady pro ně byl Paul Gauguin. V průběhu 90. let 18. století se Bernard a Anquetin začali ve své tvorbě ubírat každý jiným směrem.

C. bývá často asociován s uměleckou kolonií Pont-Aven v Brittany, jehož členové, mezi něž patřili expresionističtí malíři jako je Jacob Meyer de Haan, Charles Laval, Charles Filiger, Armand Seguin a Paul Serusier, a kteří měli velký vliv na tvorbu skupiny postimpresionistických malířů jménem Nabis.

Na místo pojmu c. je často používán pojem syntetismus, ovšem malíři syntetismu nepoužívali výrazné obrysy, což je charakteristický znak právě pro c. V ostatních ohledech se tyto dva styly velmi podobají. Cloinistické oddělovaní barev je odrazem smyslu pro diskontinuitu, která je také charakteristická pro modernismus.

Za vrcholnou ukázku cloisonistické malby je považováno dílo Žlutý Kristus od Paula Gauguina z roku 1889.

Související pojmy: → umění, → umění vizuální, → barva, → linie, → salon, → vitráž, → vitraj, → dřevořez, → tvorba, → inspirace, → gotika, → ateliér, → avantgarda, → malba, → malíř, → impresionismus, → postimpresionismus, → modernismus, → syntetismus, → Nabisté

L:
FARTHING, Stephen (ed.). Umění: od počátku do současnosti. s. 564. V Praze : Slovart, 2012.
Cloisonnism. Visual arts cork [online]. Přístup z: [1]

Kristynyje 15.11.2016

Na hesle se spolupodíleli uživatelé

Kristynyje, Quido Meruňka, Zofka777