Z Arts Lexikon
Přejít na: navigace, hledání

Bluegrass

(z angl. dle modrého odstínu místního druhu trávy v Kentucky)

Americká lidová hudba, jejíž počátek můžeme datovat do r. 1939. Tento hudební směr vznikl z horalské hudby oblasti Apalačského pohoří jako odnož country a westernové hudby. Navazoval na tradiční hudbu místního bělošského obyvatelstva jako hillbilly music a old-time music. Apalačské pohoří prochází státy Tennessee, Severní Karolína, Virgínie a Kentucky. Původní hudba v této oblasti byla ovlivněna hudebními styly z Anglie, Irska i z Francie. Přistěhovalci z těchto zemí s sebou přinesli svoje písně, tance i zvyky, které se v muzice projevovaly. Za místo vzniku tohoto hudebního žánru je považován tát Kentucky (též zvaný B. State). Dalším neodmyslitelným prvkem bylo černošské blues z jihu USA. Tyto vlivy se mísily na slavnostech, pohřbech, v minstrelských představeních a mělo zásadní vliv na pozdější podobu b-u.

Zásadní postavou pro vznik b-u byl Bill Monroe, nazývaný často „otec b-u“. Se svými bratry založil skupinu Bill Monroe and his Blue Grass Boys (Bill Monroe – mandolína a zpěv, Lester Flatt – kytara a zpěv, Earl Scruggs – bendžo a zpěv, Chubby Wise – housle, Howard Watts alias „Cedric Rainwater“ – kontrabas). B. Monroe hrál na mandolínu novátorským stylem, proto je díky němu mandolína pro b. charakteristická.

B-u se zpočátku dařilo převážně na venkově ve farmářských rodinách a v horských usedlostech, později získávala popularitu i u lidí z měst. B. používá výhradně akustické nástroje. Zvuk nejvýrazněji určuje pětistrunné bendžo hrané tříprstým, tzv. Scruggsovým stylem. Dalším významným nástrojem jsou housle. Rytmickou sekci tvoří basa, kytara a mandolína. Později tyto nástroje doplnila rezofonická kytara zvaná dobro.

B. se vyznačuje specifickou rytmikou (basa a kytara hraje na těžkou dobu, mandolína s kytarou vytváří na lehké doby přiznávkami. Většina skladeb se hraje v čtyřčtvrťovém taktu. Dalším zvláštním prvkem je stavba vokálů – vedle vedoucího hlasu se v trojhlasu vyskytuje „tenor“ a „baryton“ (tenor je nad a baryton pod vedoucím hlasem). Dalším typickým znakem b-u je tzv. „high lonesome sound“, kdy způsob zpěvu (obvykle ve vysokých tóninách) má vyvolávat pocity osamění a smutku. Tématy písní byla láska, domov, železnice a Bůh, později i problémy předměstí a každodenního života.

Dějiny b-u výrazně ovlivnily např. kapely: Stanley Brothers, Jim & Jesse & The Virginia Boys, Flatt & Scruggs & The Foggy Mountain Boys. posledně jmenovaná se stala nejslavnější bluegrassovou skupinou všech dob.

V 60. letech 20. stol. b. poněkud ztratil na popularitě a absorboval vlivy moderní hudby (rokenrol). V 80. letech se objevil pojem contemporary b., který se začal používat pro hudbu kapel, které vznikaly a působily právě v tomto období a v určitém smyslu navazovaly na předcházející vývojové stavy b-u.

Ze zástupců moderního b-u lze jemnovat kupř. Country Gentlemen Seldom Scene, Country Gazette, Hot Rize, J.D. Crowe and The New South, The Del McCoury Band. Moderní b. se od tradičního liší zařazováním skladeb z jiného žánru, více se uplatňuje autorská tvroba, odlišné nástrojové obsazení apod. Vedle typického „high lonesome soundu“ a vysokých tónin se začali prosazovat i zpěváci s nízkým hlasem a countryovým stylem zpěvu.

U nás můžeme mezi bluegassové kapely zařadit např. Greenhorns, Honzu Vyčítala, Poutníky, Druhou Trávu.

Související pojmy: → hudba, → coutry, → zpěv, → nástroj hudební, → žánr, → tónina, → takt, → skladba, → baryton, → tenor, → vokál, → kontrabas, → kytara, → mandolína, → dobro, → rytmika, → benžo, → blues, → píseň, → tanec, → housle, → rokenrol.

L: MÁCA, Jan. Bluegrassová mandolína. Cheb: G + W, 2005, s. 5–6. KOZÁK, Ondřej. Bluegrass, česká specialita? [on-line]. MUZIKUS s.r.o.: Praha 8, © 2013, 14.12.2010 [cit. 2018-4-15]. Dostupné z: <http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/Bluegrass-ceska-specialita-tema-mesice~14~prosinec~2010/>.

Na hesle se spolupodíleli uživatelé

Echo, Joe Angrešt