Z Arts Lexikon
Přejít na: navigace, hledání
Řádka 1: Řádka 1:
 
== Akryl ==
 
== Akryl ==
  
Jsou to ''polymery esteru kyseliny akrylové a metakrylové a jejich deriváty. Jako pojidlo slouží akrylové pryskyřice''. Vyvinuty byly v 60. letech 20. stol. nejprve pro průmyslové účely.  
+
'''A.''' jsou ''polymery esteru kyseliny akrylové a metakrylové a jejich deriváty. Jako pojidlo slouží akrylové pryskyřice''. Vyvinuty byly v 60. letech 20. století nejprve pro průmyslové účely. Základem akrylových barev je metakrylátová pryskyřice, do níž je přidáno zahušťovadlo polyvinylalkohol, dále konzervace, antioxidační prostředky, regulátory schnutí, prostředky k úpravě filmu (mat či lesk) a prostředky upravující konzistenci pasty. Některé z těchto činitelů přidává sám malíř ve formě media k ředění barev (lesk – mat). Barvy si lze připravit i svépomocí.  
Základem akrylových barev je metakrylátová pryskyřice, do níž je přidáno zahušťovadlo polyvinylalkohol, dále konzervace, antioxidační prostředky, regulátory schnutí, prostředky k úpravě filmu (mat či lesk) a prostředky upravující konzistenci pasty. Některé z těchto činitelů přidává sám malíř ve formě media k ředění barev (lesk – mat). Barvy si lze připravit i svépomocí.  
+
  
Polymery esteru kyseliny akrylové jsou za normální teploty měkké a lepivé, polymery esteru kyeliny metakrylové jsou tuhé a nelepivé. Výše teploty jejich měknutí závisí na polymerním stupni a na povaze alkoholů použitých pro esterifikaci obou kyselin. Polyestery nižších alkoholů myjí vysoký bod měknutí a za normální teploty to jsou pevné až tvrdé, poněkud křehké pryskyřice rozpustné v benzenu, toluenu, ketonech a esterech. Jsou dokonale stálé na světle, odolávají zásaditému i kyselému prostředí a vlivům povětrnosti, asi nejlépe ze všech běžných syntetických polymerních materiálů. Snášejí se s pigmenty a dobře lnou k podkladu. Po zaschnutí se nerozpouštějí ve vodě.
+
Polymery esteru kyseliny akrylové jsou za normální teploty měkké a lepivé, polymery esteru kyseliny metakrylové jsou tuhé a nelepivé. Výše teploty jejich měknutí závisí na polymerním stupni a na povaze alkoholů použitých pro esterifikaci obou kyselin. Polyestery nižších alkoholů myjí vysoký bod měknutí a za normální teploty to jsou pevné až tvrdé, poněkud křehké pryskyřice rozpustné v benzenu, toluenu, ketonech a esterech. Jsou dokonale stálé na světle, odolávají zásaditému i kyselému prostředí a vlivům povětrnosti, asi nejlépe ze všech běžných syntetických polymerních materiálů. Snášejí se s pigmenty a dobře lnou k podkladu. Po zaschnutí se nerozpouštějí ve vodě.
  
V průmyslové výrobě se z jejich roztoků připravují laky a emailové barvy na materiálny jako cement, vápenné omítky, papír, karton, dřevo, plátno a vodné disperze a disperzní barvy.  
+
V průmyslové výrobě se z jejich roztoků připravují laky a emailové barvy na materiály jako cement, vápenné omítky, papír, karton, dřevo, plátno a vodné disperze a disperzní barvy.  
  
 
Akrylátové vodní disperze, základ akrylových barev používaných v moderní malbě, se snášejí s temperovými barvami, kterým dodávají odolnost a vodovzdornost při aplikaci na exteriéru. Disperze též omezuje zesvětlení barvy při schnutí.  
 
Akrylátové vodní disperze, základ akrylových barev používaných v moderní malbě, se snášejí s temperovými barvami, kterým dodávají odolnost a vodovzdornost při aplikaci na exteriéru. Disperze též omezuje zesvětlení barvy při schnutí.  
Řádka 13: Řádka 12:
 
Současné disperzní barvy obsahují jak tradiční barevné, tak i fluorescenční či kovové pigmenty.  
 
Současné disperzní barvy obsahují jak tradiční barevné, tak i fluorescenční či kovové pigmenty.  
  
U některých druhů '''a-ů''' je z hlediska konzervace a restaurování na závadu ztráta rozpustnosti v rouzpouštědlech, ve kterých byly původně rozpuštěny. Takové barvy by neměly zastávat funkci obrazových laků ani pojidel barev určených pro retuš při restaurování. Výhrady se však nevztahují na běžné malířské barvy s akrylátovými pojidly.   
+
U některých druhů '''a-ů''' je z hlediska konzervace a restaurování na závadu ztráta rozpustnosti v rozpouštědlech, ve kterých byly původně rozpuštěny. Takové barvy by neměly zastávat funkci obrazových laků ani pojidel barev určených pro retuš při restaurování. Výhrady se však nevztahují na běžné malířské barvy s akrylátovými pojidly.   
  
 
K izolování pijavých podkladů nebo jako fixativu uhlokreseb či pastelů lze uží roztok kopolymeru metylesteru kyseliny akrylové a etylesteru kyseliny metakrylové.  
 
K izolování pijavých podkladů nebo jako fixativu uhlokreseb či pastelů lze uží roztok kopolymeru metylesteru kyseliny akrylové a etylesteru kyseliny metakrylové.  
  
Související pojmy: → [[konzervace]], → [[restaurování]], → [[retuš]], → fixativ, → [[pigment]], → krakelování, → lak, → email, → tempera, → barva olejová, → pojidlo, → cement, → pryskyřice, → papír, → rozpouštědlo, → lazura, → malba pastózní, → pastel, → [[kresba]].
+
Související pojmy: → [[konzervace]], → [[restaurování]], → [[retuš]], → [[fixativ]], → [[pigment]], → [[krakelování]], → [[lak]], → [[email]], → [[tempera]], → [[barva olejová]], → [[pojidlo]], → [[cement]], → [[pryskyřice]], → [[papír]], → [[rozpouštědlo]], → [[lazura]], → [[malíř]], → [[malba]], → [[malba pastózní]], → [[pastel]], → [[kresba]], → [[exteriér]]
 
   
 
   
L:
+
L: <br>
KUBIČKA, Roman a Jiří ZELINGER. ''Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurátorství''. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, s. 23. ISBN 8024790467;
+
KUBIČKA, Roman, ZELINGER, Jiří. ''Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurátorství''. Praha : Grada, 2004, s. 23. <br>
TOROŇ, Jiří. ''Materiály a praktická technologie v malbě''. Vyd. 1. Praha: Akademie výtvarných umění, 1984, s. 186–7;
+
TOROŇ, Jiří. ''Materiály a praktická technologie v malbě''. Praha : Akademie výtvarných umění, 1984, s. 186–187. <br>
SLÁNSKÝ, Bohuslav. ''Technika v malířské tvorbě: (malířský a restaurátorský materiál)''. 2., nezměn. vyd. Praha: SNTL, 1976, s. 59–60.
+
SLÁNSKÝ, Bohuslav. ''Technika v malířské tvorbě: (malířský a restaurátorský materiál)''. Praha : SNTL, 1976, s. 59–60. <br>
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
  
 +
Anna Goldmanová 27.11.2016
  
 
[[Kategorie:Vše]]
 
[[Kategorie:Vše]]
 
[[Kategorie:Umění]]
 
[[Kategorie:Umění]]

Verze z 30. 12. 2016, 15:36

Akryl

A. jsou polymery esteru kyseliny akrylové a metakrylové a jejich deriváty. Jako pojidlo slouží akrylové pryskyřice. Vyvinuty byly v 60. letech 20. století nejprve pro průmyslové účely. Základem akrylových barev je metakrylátová pryskyřice, do níž je přidáno zahušťovadlo polyvinylalkohol, dále konzervace, antioxidační prostředky, regulátory schnutí, prostředky k úpravě filmu (mat či lesk) a prostředky upravující konzistenci pasty. Některé z těchto činitelů přidává sám malíř ve formě media k ředění barev (lesk – mat). Barvy si lze připravit i svépomocí.

Polymery esteru kyseliny akrylové jsou za normální teploty měkké a lepivé, polymery esteru kyseliny metakrylové jsou tuhé a nelepivé. Výše teploty jejich měknutí závisí na polymerním stupni a na povaze alkoholů použitých pro esterifikaci obou kyselin. Polyestery nižších alkoholů myjí vysoký bod měknutí a za normální teploty to jsou pevné až tvrdé, poněkud křehké pryskyřice rozpustné v benzenu, toluenu, ketonech a esterech. Jsou dokonale stálé na světle, odolávají zásaditému i kyselému prostředí a vlivům povětrnosti, asi nejlépe ze všech běžných syntetických polymerních materiálů. Snášejí se s pigmenty a dobře lnou k podkladu. Po zaschnutí se nerozpouštějí ve vodě.

V průmyslové výrobě se z jejich roztoků připravují laky a emailové barvy na materiály jako cement, vápenné omítky, papír, karton, dřevo, plátno a vodné disperze a disperzní barvy.

Akrylátové vodní disperze, základ akrylových barev používaných v moderní malbě, se snášejí s temperovými barvami, kterým dodávají odolnost a vodovzdornost při aplikaci na exteriéru. Disperze též omezuje zesvětlení barvy při schnutí.

Ve srovnání s olejovou barvou akrylová rychle schne a jsou odolné proti praskání. Lze ji nanášet pastózně i ve formě lazur. Současné disperzní barvy obsahují jak tradiční barevné, tak i fluorescenční či kovové pigmenty.

U některých druhů a-ů je z hlediska konzervace a restaurování na závadu ztráta rozpustnosti v rozpouštědlech, ve kterých byly původně rozpuštěny. Takové barvy by neměly zastávat funkci obrazových laků ani pojidel barev určených pro retuš při restaurování. Výhrady se však nevztahují na běžné malířské barvy s akrylátovými pojidly.

K izolování pijavých podkladů nebo jako fixativu uhlokreseb či pastelů lze uží roztok kopolymeru metylesteru kyseliny akrylové a etylesteru kyseliny metakrylové.

Související pojmy: → konzervace, → restaurování, → retuš, → fixativ, → pigment, → krakelování, → lak, → email, → tempera, → barva olejová, → pojidlo, → cement, → pryskyřice, → papír, → rozpouštědlo, → lazura, → malíř, → malba, → malba pastózní, → pastel, → kresba, → exteriér

L:
KUBIČKA, Roman, ZELINGER, Jiří. Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurátorství. Praha : Grada, 2004, s. 23.
TOROŇ, Jiří. Materiály a praktická technologie v malbě. Praha : Akademie výtvarných umění, 1984, s. 186–187.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika v malířské tvorbě: (malířský a restaurátorský materiál). Praha : SNTL, 1976, s. 59–60.

Anna Goldmanová 27.11.2016

Na hesle se spolupodíleli uživatelé

Bludišťák, Echo, MaTata, Zofka777