Z Arts Lexikon
Přejít na: navigace, hledání
(Agrafa)
Řádka 1: Řádka 1:
 
== Agrafa ==
 
== Agrafa ==
  
(z řec. ''agrafon'' nepsané věci)
+
(z řec. ''agrafon'' = nepsané věci)
  
'''1.''' ''Spona k sepnutí oděvu či sloužící jako jeho dekorace''. '''A.''' spínala ve středověku plášť mužů i žen.  
+
'''1.''' ''spona k sepnutí oděvu či sloužící jako jeho dekorace''. '''A.''' spínala ve středověku plášť mužů i žen. Je buď jednotná, jako antická fibule, nebo se skládá ze dvou částí přišitých na protilehlé okraje oděvu. Druhá bývá na rozdíl od fibule bez ostnu a má háček. Tvar fibule měla '''a.''' v době Mervejců. '''A-y''' se nosívaly na rouchu, na opasku, od 15. století též na čapkách a kloboucích.  
Je buď jednotná, jako antická fibule, nebo se skládá ze dvou částí přišitých na protilehlé okraje oděvu. Druhá bývá na rozdíl od fibule bez ostnu a má háček.  
+
Ve 12. století se objevují dvoudílné, mnohdy řetízkové nebo v podobě šarnýrů. Bývaly bronzové, měděné, zlaté, zdobené emailem i drahými kameny (z drahých kovů si pořizovala '''a-y''' nobilita). Ve 14. století nacházíme též kostěné '''a-y'''. Vizuální doklady '''a-f''' nacházíme na obrazech svatých či na náhrobcích. Symbolickou úlohu plnily '''a-y''' na biskupských rukavicích.
Tvar fibule měla '''a.''' v době Mervejců. '''A-y''' se nosívaly na rouchu, na opasku, od 15. stol. též na čapkách a kloboucích.  
+
Ve 12. stol. se objevují dvoudílné, mnohdy řetízkové nebo v podobě šarnýrů. Bývaly bronzové, měděné, zlaté, zdobené emailem i drahými kameny (z drahých kovů si pořizovala '''a-y''' nobilita). Ve 14. stol. nacházíme též kostěné.  
+
Vizuální doklady '''a-f''' nacházíme na obrazech svatých či náhrobcích. Symbolickou úlohu plnily '''a-y''' na biskupských rukavicích.
+
  
Ve 13. až 14. stol. byly velmi populární spony s nápisy se zúženým i plným rámečkem šestiúhelníkového nebo srdčitého tvaru. Nápisy na těchto sponách byly různorodé od náboženských (. „Ihesus Nazarenus Rex Iudeorum“) až po světské (. „Sans departier“ – ''Všechna má láska je tvá''). Také se zde objevovaly motivy přátelství (. spona z doby kolem 1300 s nápisem „Jesui ci en liu dami“ – ''Jsem zde jako přítel''). Nápisy prozrazují, že se spony užívaly jako dárky z lásky, případně přátelství. Náboženské nápisy se při výkladech mnohdy spojují s ochranitelskou a magickou funkcí – byly zde užívány kabalistické formy božího jména.  
+
Ve 13. až 14. století byly velmi populární spony s nápisy se zúženým i plným rámečkem šestiúhelníkového nebo srdčitého tvaru. Nápisy na těchto sponách byly různorodé od náboženských (např. „Ihesus Nazarenus Rex Iudeorum“) až po světské (např. „Sans departier“ – ''Všechna má láska je tvá''). Také se zde objevovaly motivy přátelství (např. spona z doby kolem 1300 s nápisem „Jesui ci en liu dami“ – ''Jsem zde jako přítel''). Nápisy prozrazují, že se spony užívaly jako dárky z lásky, případně přátelství. Náboženské nápisy se při výkladech mnohdy spojují s ochranitelskou a magickou funkcí – byly zde užívány kabalistické formy božího jména. Ve středověku spona spínala plášť zpravidla na hrudi, zatímco v renesanci se podle antického vzoru nosila i na rameni.  
Ve středověku spona spínala plášť zpravidla na hrudi, zatímco v renesanci se podle antického vzoru nosila i na rameni.  
+
'''A-y''' užívané k sepnutí těžšího svrchního roucha začaly mizet v 17. století a ustupovaly drobnějším tvarům.  
'''A-y''' užívané k sepnutí těžšího svrchního roucha začaly mizet v 17. stol. a ustoupovaly drobnějším tvarům.  
+
  
 
Někdy je těžké rozlišit opaskovou přezku od '''a-y'''.  
 
Někdy je těžké rozlišit opaskovou přezku od '''a-y'''.  
  
'''2.''' ''Drátěná ochrana k zajištění zátky v láhvi s šumivým vínem''.
+
'''2.''' ''drátěná ochrana k zajištění zátky v láhvi s šumivým vínem''.
 
+
'''3.''' Jednotlivé ''výroky Kristovy dochované mimo evangelia'' (př. Tomášovo apokryfní evangelium, spisy Otců církve, Talmud). Termín poprvé použil r. 1776 německý učenec '''''J. G. Körner'''''.
+
 
+
Související pojmy: → evangelium, → apokryf, → středověk, → náhrobek, → magie, → symbol, → světec, → obraz, → drahokam, → email, → bronz, → zlato, → měď, → šarnýr, → fibule, → dekorace, → antika, → biskup, → kabala, → renesance, → Talmud.
+
 
+
L:
+
KRAUS, Jiří. ''Nový akademický slovník cizích slov A-Ž''. Praha : Academia, 2007, s. 28.;
+
ŠLANCAROVÁ, Věra. ''Podoba středověkého šperku na základě jihomoravských nálezů'': Disertační diplomová práce [on-line]. [cit. 2016-10-6]. Masarykova univerzita, 2016, s. 69–71. Dostupné z: <http://is.muni.cz/th/14683/ff_d/Slancarova_disertace_odevzdano.pdf>;
+
''AGRAFA DI GESU'' [on-line]. [cit. 2016-10-10]. Dostupné z:
+
<https://sites.google.com/site/gliinsegnamentidigesu/home/agrafa-di-gesu>.
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
  
 +
'''3.''' jednotlivé ''výroky Kristovy dochované mimo evangelia'' (např. Tomášovo apokryfní evangelium, spisy Otců církve, Talmud). Termín poprvé použil roku 1776 německý učenec '''''J. G. Körner'''''.
  
 +
Související pojmy: → [[evangelium]], → [[apokryf]], → [[středověk]], → [[náhrobek]], → [[magie]], → [[symbol]], → [[světec]], → [[obraz]], → [[drahokam]], → [[email]], → [[bronz]], → [[zlato]], → [[měď]], → [[šarnýr]], → [[fibule]], → [[dekorace]], → [[antika]], → [[biskup]], → [[kabala]], → [[renesance]], → [[Talmud]]
  
 +
L: <br>
 +
KRAUS, Jiří. ''Nový akademický slovník cizích slov A-Ž''. Praha : Academia, 2007, s. 28. <br>
 +
ŠLANCAROVÁ, Věra. ''Podoba středověkého šperku na základě jihomoravských nálezů'': Disertační diplomová práce [on-line]. Masarykova univerzita, Brno, 2016, s. 69–71. Přístup z: [http://is.muni.cz/th/14683/ff_d/Slancarova_disertace_odevzdano.pdf] <br>
 +
''AGRAFA DI GESU'' [on-line]. Přístup z: [https://sites.google.com/site/gliinsegnamentidigesu/home/agrafa-di-gesu] <br>
  
 +
Anna Goldmanová 9.10.2016
  
 
[[Kategorie:Vše]]
 
[[Kategorie:Vše]]
 
[[Kategorie:Ostatní pojmy]]
 
[[Kategorie:Ostatní pojmy]]

Verze z 12. 10. 2016, 16:30

Agrafa

(z řec. agrafon = nepsané věci)

1. spona k sepnutí oděvu či sloužící jako jeho dekorace. A. spínala ve středověku plášť mužů i žen. Je buď jednotná, jako antická fibule, nebo se skládá ze dvou částí přišitých na protilehlé okraje oděvu. Druhá bývá na rozdíl od fibule bez ostnu a má háček. Tvar fibule měla a. v době Mervejců. A-y se nosívaly na rouchu, na opasku, od 15. století též na čapkách a kloboucích. Ve 12. století se objevují dvoudílné, mnohdy řetízkové nebo v podobě šarnýrů. Bývaly bronzové, měděné, zlaté, zdobené emailem i drahými kameny (z drahých kovů si pořizovala a-y nobilita). Ve 14. století nacházíme též kostěné a-y. Vizuální doklady a-f nacházíme na obrazech svatých či na náhrobcích. Symbolickou úlohu plnily a-y na biskupských rukavicích.

Ve 13. až 14. století byly velmi populární spony s nápisy se zúženým i plným rámečkem šestiúhelníkového nebo srdčitého tvaru. Nápisy na těchto sponách byly různorodé od náboženských (např. „Ihesus Nazarenus Rex Iudeorum“) až po světské (např. „Sans departier“ – Všechna má láska je tvá). Také se zde objevovaly motivy přátelství (např. spona z doby kolem 1300 s nápisem „Jesui ci en liu dami“ – Jsem zde jako přítel). Nápisy prozrazují, že se spony užívaly jako dárky z lásky, případně přátelství. Náboženské nápisy se při výkladech mnohdy spojují s ochranitelskou a magickou funkcí – byly zde užívány kabalistické formy božího jména. Ve středověku spona spínala plášť zpravidla na hrudi, zatímco v renesanci se podle antického vzoru nosila i na rameni. A-y užívané k sepnutí těžšího svrchního roucha začaly mizet v 17. století a ustupovaly drobnějším tvarům.

Někdy je těžké rozlišit opaskovou přezku od a-y.

2. drátěná ochrana k zajištění zátky v láhvi s šumivým vínem.

3. jednotlivé výroky Kristovy dochované mimo evangelia (např. Tomášovo apokryfní evangelium, spisy Otců církve, Talmud). Termín poprvé použil roku 1776 německý učenec J. G. Körner.

Související pojmy: → evangelium, → apokryf, → středověk, → náhrobek, → magie, → symbol, → světec, → obraz, → drahokam, → email, → bronz, → zlato, → měď, → šarnýr, → fibule, → dekorace, → antika, → biskup, → kabala, → renesance, → Talmud

L:
KRAUS, Jiří. Nový akademický slovník cizích slov A-Ž. Praha : Academia, 2007, s. 28.
ŠLANCAROVÁ, Věra. Podoba středověkého šperku na základě jihomoravských nálezů: Disertační diplomová práce [on-line]. Masarykova univerzita, Brno, 2016, s. 69–71. Přístup z: [1]
AGRAFA DI GESU [on-line]. Přístup z: [2]

Anna Goldmanová 9.10.2016

Na hesle se spolupodíleli uživatelé

Echo, Joe Angrešt, Zofka777