Z Arts Lexikon
Přejít na: navigace, hledání

Agentura tisková

A.t. je instituce, jejímž úkolem je pravidelné vyhledávání a sběr informací, jejich ověřování, třídění, zpracování, archivování a šíření (tj. poskytování zpravidla za úplatu) médiím (tisku, rozhlasu, televizi) a dalším klientům (státní správě, bankám, školám, firmám apod.).

Podle UNESCO existovalo v polovině 20. století asi 96 a.t. ve 44 zemích světa, v roce 1995 pak jejich počet vzrostl až na 264 a.t.; agentury z hlediska zřizovatele mohly být soukromé, družstevní, ale i státní (např. rakouská a.t. Telegraphen-Korrespondenz-Bureau, z roku 1860 nebo československá ČTK, z roku 1918).

Mezi zakladatele prvních a.t. patří Charles-Louis Havas (Paříž, 1835), Bernhard Wolff (Berlín, 1849), Paul Julius Reuter (Londýn, 1851).

Související pojmy: → agentura, → tisk, → rozhlas, → televize, → zpravodajství.

Eva Heřmanová 30.6.2013

Na hesle se spolupodíleli uživatelé

Quido Meruňka