Z Arts Lexikon
Přejít na: navigace, hledání

Affiliate marketing

A.m. někdy též synonymicky nazýván jako partnerský marketing, provizní systém nebo také dealerský marketing, je marketingový nástroj internetových firem, který je součástí tzv. výkonnostního marketingu. A.m-em se označují veškeré marketingové aktivity odměňované procenty z prodeje výrobků či služeb (obvykle z objednávky či registrace).

Poskytovatel reklamního prostoru (médium) je tedy hodnocen provizí za skutečně proběhlé obchody, nikoliv tedy za pouhé zobrazovaní reklamy (PPT – Pay Per Time, PPV- Pay Per View) či za kliknutí na ni (PPC-Pay Per Click). Co se týče provize, tak se může jednat o fixní částku (za návštěvníka, za prodej) či o procenta z ceny zboží. Výše provize se v affiliate programech pohybuje obvykle mezi 10-30 %, a to v závislosti na typu prodávaných produktů. Tento moderní systém využívá různé metody plateb, jako např. tzv. metoda CPA (neboli Cost Per Action, což je platba za prodej, např. nákup na e-shopu) či CPL = Cost Per Lead (neboli platba za lead). Lead jsou kontaktní informace na potenciálního zákazníka, který o nabídku projevil zájem, např. vyplnění formuláře s kontaktními informacemi. Dále rovněž využívá platební metodu CPS = Cost Per Sale.

A.m. je vhodný například pro finanční produkty, spotřební zboží vysoké hodnoty či pro prodej energií. Postupně se rozšiřuje i do dalších oborů, jako například zdravý životní styl, prodej aut a nemovitostí apod. A.m. je rovněž hojně využívaným online marketingovým nástrojem v oblasti kultury a cestovního ruchu. Slouží jako nástroj pro podporu prodeje v oblasti reprodukčního umění (divadlo, hudba), v oblasti literárního umění, filmu či multimediálního umění. Affiliate partneři tak získávají provizi zejména z prodeje vstupenek na koncerty, komerční výstavy, akce, festivaly, divadelní představení ve všech jeho formách aj. A.m. je vhodným marketingovým nástrojem pro firmy, které chtějí podpořit svůj online prodej a výrazně navýšit jeho objem. Příprava affiliate marketingové kampaně bývá náročná, z tohoto důvodu se zpravidla využívá pro dlouhodobější kampaně.

Související pojmy: → marketing, → médium, → provize, → kultura, → turismus, → divadlo, → hudba, → literatura, → film, → multimedia, → koncert, → výstava, → festival, → představení divadelní, → kampaň.

L:
KOTLER, P. a kol. Moderní marketing. Praha : GRADA, 2007. 1041 s.
EWEN CHIA. Jak jsem vydělal svůj první milion na internetu a jak to můžete dokázat také. Brno : Computer Press 2011. 247 s.
VOLNÍKOVÁ, Eva. Slevové servery jako nový trend elektronického podnikání. Diplomová práce, 2011, Opava, Slezská univerzita v Opavě.

Odkazy:
Web CJ Affiliate by Conversant. What is affiliate marketing? Přístup z: [1]
Mediální slovník. Mediaguru. Heslo affiliate marketing. Přístup z: [2]
Marketup. Blog o on-line marketingu. Co je affiliate marketing a pro koho je vhodný?. Přístup z: [3]
Adaptic. Heslo Affiliate marketing. Přístup z: [4]
Wikipedie. Heslo Affiliate marketing. Přístup z: [5]
h1.cz. Co je affiliate marketing. Přístup z: [6]
Osobní web Mário Roženský. Co to je affiliate marketing?. Přístup z: [7]

Martina Svobodová 17.12.2014

Na hesle se spolupodíleli uživatelé

Joe Angrešt, Zofka777